Nieuw Zeeland - zuid eiland - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Ilse Pastoor - WaarBenJij.nu Nieuw Zeeland - zuid eiland - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Ilse Pastoor - WaarBenJij.nu

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Ilse

10 Februari 2018 | Nieuw Zeeland, Te Anau

Nieuw Zeeland

Na de laatste camper instructies, kon ook dit avontuur beginnen. Niet vergeten links te rijden en op naar de supermarkt. Zelf koken. Ja dat heb ik na een maand wel gemist. De eerste paar dagen vind je het heerlijk om uit te kiezen wat je wil eten, maar het is een soort heimwee, naar je eigen ding. Met een volle koelkast reden we richting Akaroa. Het ligt op een steenworp van Christchurch (uur – anderhalf) en is waar de franzen het eerst kwamen. Die dachten dat het Christchurch was, maar bleken in een baai terecht gekomen met om zich heen een prachtig heuvelachtig (voor Nederlandse begrippen bergen ;)) landschap. Michelle gaf aan dat het behoorlijk waaide en dat merk je wel met zo`n camper, gelukkig klaarde de lucht nog even op en konden we via de panoramaweg bovenlang genieten van deze woeste omgeving. Aangekomen bij de camping, kon het koken dan echt beginnen, terwijl Michelle ons `nieuw huisje` inrichtte. De laatste hap was net op toen de regen en wind losbarsten. Waren wij blij dat we aan de oostkust zaten. Een combinatie van springvloed, storm en naweeen van een tornado heeft namelijk een groot deel van de westkust lam gelegd. Enorme bomen, delen van de straat en daken van huizen zijn kapot gegaan.

De volgende morgen was het nog steeds niet om over na huis te schrijven. We besloten om richting Geraldine te gaan, aangezien de weervoorspelling daar beter was. En gelukkig kon de korte broek weer aan! Voor het eerst maken we kennis met de snel veranderde weeromstandigheden en de prachtige landschappen. Die als je naar de fotos kijkt, in het echt nog 100 x mooier zijn. Iedereen die in dit kleine stadje stopt, ga even bij de kaasboer langs. Mmmm! Genieten!
Kan het mooier, ja het kan echt nog veel mooier. Je hebt blauw, blauw en heel blauw. Lake Tekapo is om verliefd op te worden. Ook de weg erheen, waar ik de eer had om te rijden, je weet bijna niet waar je kijken moet. Om even de benen te strekken, stapte we verschillende keren uit om even in onze armen te knijpen. Ja dit is echt. Naast het meer is Mount John bekend om zijn sterrenkundiglab en ongelovelijk uitzicht. Een stop is echt een aanrader. Het doel was het bereiken van het volgende meer; Lake Pukaki. Het wordt bijna eentonig als ik zou omschrijven hoe mooi dat is. Straal blauwe hemel met uitzicht op de Mount Cook (de hoogste berg van NZ). Besloten we om op een gratis camping te overnachten aan het puntje van het meer, wat een uitzicht. Tegen de avond werd de lucht langzaam rood en was het adembenemend om de witte sneeuwtoppen samen met de blauwe meer en de rode gloed te zien.

De weg naar het dorp Cook was geen straf. Een paar verschillende wandelingen gingen richting de gletsjer. Het is trouwens heerlijk rijden, veel keus heb je qua wegen niet en alles staat super aangegeven. De temperatuur duikelde naar beneden en helaas betrok het, waardoor we afzagen van een helicopter vlucht. We besloten naar Omarama te gaan. Een kruispunt, waar we konden kiezen tussen zuidwest of het oosten. Per toeval kwamen we langs klei kloven. Een natuurlijk erosie proces wat spectulair hoge dikke klei kloven gemaakt had. Door de weersomstandigheden kozen we voor zuidwest en kwamen we in Wanaka. Een paar kilometer voor het dorp was een de Mount Iron, die een prachtig zicht geeft op de stad Wanaka, het enorme meer en de prachtige bergen erachter.

Een plek om twee nachten te blijven en te ontdekken met de mountainbike. Waar we er vanuit gingen een bijna saai rondje langs het water, bleek zeer afwisselend. Een grind / stenen track, deels door open vlaktes langs het water, deels door oerwoud achtig bossen. Met genoeg gelegenheid om je even op een stukje stand te laten vallen voor een picknick, helemaal alleen. Na een paar uurtjes kwamen we moe en voldaan aan bij de touristen info. - Naast dat het land bijna geen gratis wifi heeft, wat ook wel relax is. Bieden ze gratis een super service met boeken en informatie, ook over gratis wandelingen. Het is niet alleen maar gericht op verkoop. – We hadden ons oog op een andere helicoptervlucht laten vallen. Over het Fjordlandschap. Het regent er ongeveer 200 dagen per jaar, maar uitzonderlijk zou het de komende 3-4 dagen mooi worden. Een kopje thee later, was het plan gesmeden. Morgen gaat het gebeuren! Trouwens de eerste nacht hadden we nog last van huisdieren. Wat er voor zorgde dat ik midden in de nacht gewapend met een bus haarlak en een vork letterlijk Tom en Jerry
speelde. Muizen. Die je hoorde knagen en rond hoorde lopen, en het ergste nog 15 cm van mijn hoofd opdoken. Één grote en één kleine konden we verjagen, maar minimaal één heeft gratis bij ons geslapen. Na een gebroken nacht, was onze ochtend gymnastiek; de hele camper uit elkaar en schoonmaken en gaten stoppen. Tot nu toe gelukkig geen gratis logiers meer gehad.

Toch wel beetje zenuwen. Als er iets is waar Michelle haar ogen van gaan stralen zijn het helicopters en vandaag ging het dan echt gebeuren. We schrokken toen we werden gebeld, ze hadden namelijk gezegd; geen bericht is goed bericht. In dit geval bleek bericht, nog beter bericht! Het ander stel had een andere vlucht geboekt, een langere, en wij werden daarom gratis geupdated.

Wat bizar, verticaal opstijgen, neus naar voren en gas. Vet leuk, we werden gevlogen door Charlotte, die van mijn leeftijd is. Echt wel stoer. En daar kwamen de fjorden. Groene bebosde tropische bergen, met de een na de andere waterval, meertjes en de Tasmanzee. In de vlucht waren twee landingen waar we uit konden stappen en het idee hadden op het dak van de wereld te zijn. Zo veel rust, zo inmens groot en mooi en en en... Het is niet te beschrijven. Michelle haar mondhoeken zaten bijna naast haar wenkbrauwen en het is me nog niet gelukt om die ogen zo te laten twinkelen. Wordt misschien toch maar tijd, de bruiloft te concretiseren :p.

Terug op de camping (in Te Anau) kwamen we bekende tegen van de eerste paar dagen. Het is zo leuk om verschillende stellen elke keer weer te zien of met de nieuwe buren wat informatie uit te wisselen. De volgende morgen ging om 6 uur de wekker en in de morgendauw reden we naar de Milfourd Sound. Het was tijd om de fjorden vanaf het water te zien ipv uit de lucht. Met een relatief kleine boot, vaarde we door het landschap en we hadden één van de mooiste dagen van het jaar. De speaker vertelde vanalles over de omgeving en geschiedenis. Poserende zeehonden, lagen lekker te zonnen op de rotsen. En uit het niets zagen we 10 – 15 kleine fontijntjes in de verte die onze kant op kwamen. Dolfijnen, wat een mazzel, hij had ze al weken niet gezien. Daarna maneuvreerde hij zijn boot onder een van de grootste watervallen en liet ons het water drinken. De mensen die vrijwilloig voorop bleven staan werden bijna weggespoeld door de enorme kracht.

De terugreis nodigde op verschillende punten uit om een foto te maken en je kan hier overal fantastische wandelingen maken. Heerlijk om uit te stappen en het gevoel te hebben dat je alleen en één bent met de natuur. Precies daarom en het aanhouden van het mooie weer hebben we twee dagen bijgeboekt. Wassen, shoppen, ontspannen en twee delen van de Kepler Track lopen. Heerlijk! Misschien vanavond nog in de hottop, met uitzicht over het meer (ja ook hier stadje/dorpje aan het meer). Morgen gaan we naar Queenstown en daarna richting de West Coast, die gelukkig weer open is. Tot de volgende keer!

• 10 Februari 2018 - 21:52

Lidia:

WoW meiden wat een heerlijk avontuur.
    Geniet er nog volop van en tot snel

• 11 Februari 2018 - 02:16

Cyrina:

Oooooh, zo jaloers! Zo'n heimwee! Op bijna al die plekken zijn wij ook geweest! Zo gaaf en inderdaad niet op foto's te vangen! Geniet geniet!

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Te Anau

Singapore 29 dec - 1 jan 2018

Bijzonder wat het uitmaakt om in plaats van een koffer een backpack te pakken. Om bijvoorbeeld over het inleveren van de nummerplaten van de auto (vanwege de verzekering) en verschillende landen met klimaten na te denken. Lijstjes met een hoop to do dingen, ipv de vertrouwde trolly of kleine rugzak die in 10 minuten gepakt is. Een uurtje in de trein riching Zurich Flughafen en weer anderhalf uur later in Amsterdam of een andere stad in Europa rond te wandelen. We zijn nu `echt` op reis! Het avontuur kan beginnen.

Singapore
Ook het afscheid nemen voelde wat meer beladen. Nu echt even iets laten weten als we geland zijn. Visum, paspoort, inentingen, geld, creditkaart.. Ja echt alles. Tijd om een nieuwe wereld te ontdekken. Daar hoort 13,5 uur stilzitten / liggen (helaas) ook bij.

Maar na het uitstappen kon het dan echt beginnen. Avontuur en vrijheid! De tropische warmte kwam ons buiten al tegemoet en de airco deed binnen zijn werk, het surinaamse gevoel kwam alweer boven. Alhoewel, een overgestructureeld vliegveld, dat enorm schoon is. Zelf het tapijt, met motiefje, kan je geloof ik van eten. Met de rugzakken op ons rug, even de OV chipkaarten van Singapore opladen en daar stonden we dan. Tussen tientalllen verschillende kleuren aziatische gezichten. Onze lengte, kleur en rugzak vielen eerder op. Ze zijn nogal van de regels en structuur. Eten en drinken is in het openbaar vervoer verboden, de mobiele telefoon overduidelijk niet.

Zo, de eerste nacht zit erop, de korte broek is gemonteert en een geroostert toast met een paar vruchten zitten in de buik. Het is nog even te vroeg om aan de Noodle soep of patat te zitten zoals veel andere gasten. Bij het naar buitenlopen de eerste warme douche al te pakken. Gewapend met 2 gekleurde paraplus op naar Marina Bay. Het lijkt even droog en een mooi uitzicht over de stad is natuurlijk een must. Verdieping 56, ongelovelijk. Helaas is voor, niet-gasten, het beroemde zwembad niet toegankelijk. Maar kijken of Michelle me nog kan overtuigen om toch een nachtje in het hotel te slapen eind januari, beindrukkend is het zeker. Even terug naar `daar boven`, want daar zie ik voor het eerst een stad met wolkenkrabbers. Imposant en alsof je zelf krimpt.

Een stad die veel te bieden heeft en het leuke is dat Chinatown, Little
India en Arab Street nog (deels) bewaard zijn gebleven en je een deel van de historie verteld. Vol verbazing stap je ondergrondse trein uit en sta je voor je gevoel midden in China, Chinatown. Inclusief goedkope souverniers (rotzooi), gekleede verkoopsters en het leuke accent op het moment dat ze engels proberen te praten. In een Food Mall eten we met zijn tweeen de befaamde kip voor 8 euro en doet het tempo me toch weer aan suriname denken.

Ook de dag erna, in Little India, is het een grote chaos en zie je de vrouwen mooi verkleed. Zijn er heel veel groeten en fruit `winkeltjes` met bijvoorbeeld ook kouseband en kruiden. En wat zou Little India zijn zonder goud, goud, goud en nog een beetje goud. De ene winkel na de andere en ja vol met mensen is het. Ik kon het niet laten om bij een lokaal eettentje op straat massala kip te bestellen, wat ipv op een bord op een dienblad met een velletje werd gedeponeert. Soort mac donald idee, zonder kartonnetjes. Met een (honden)bak vol gekruide rijst en een ei en uiensalada. Goh waarom hebben Inder toch zo`n andere lichaamsgeur?!, zochten we een plekje. Het enige wat op staat nog vrij was, was een half onder gesmeerd tafeltje. Gelukkig hebben we nivea vochtige doekjes mee er achter te komen dat er toch een andere kleur bankje onder de viezigheid zit.

Natuurlijk zijn we ook naar de prominade van Singapore geweest en het andere deel van de stad, wat zeer modern is en waar het ene na het andere mooie kunstwerk opduikt. Van de ene wooh en kijk dat, naar de andere. Helaas door de regen hebben een paar bezienwaardigheden moeten skippen. Misschien toch maar eind januari nog 1 of 2 nachtjes met zon. Petrus, alsjeblieft?

De tweede avond zijn naar naar de nachtsafari in de Singapore Zoo geweest. Een bijzondere ervaring, waar we met een klein treintje verschillende dieren hebben gezien. Er waren alleen nog een stuk of duizend mensen op het zelfde idee gekomen, op hetzelfde moment, waardoor het touristengevoel een 10 ++ had.
En dan de oudjaarsdag. We hadden eigenlijk een tafeltje aan de pormonade gereserveerd, maar schijnbaar moesten we daar een avondprogramma met 7 gang verschillende vis eten en voor een prijs waar je U tegen zegt. (Michelle lust geen vis). Dus uiteindelijk waren het spareribs die 2017 deden afsluiten. Bijna zwemmend naar de Deltabrug, met uitzicht op het vuurwerk vergezeld met lieve families om ons heen joelend het nieuw jaar in! Op een onvergetelijk jaar!

Wanneer ik tijd had om dit verhaal te schrijven? Op 10 km hoogt tussen Singapore en Hanoi (Vietnam). Vergezeld met een kindercreche die het een levende vlucht maakt.