Prisiri Fit Camp - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ilse Pastoor - WaarBenJij.nu Prisiri Fit Camp - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ilse Pastoor - WaarBenJij.nu

Prisiri Fit Camp

Door: ilsepastoor

Blijf op de hoogte en volg Ilse

13 Augustus 2010 | Suriname, Paramaribo

Hallo lieve mensen!
In plaats van een leuk verhaaltje even iets heel anders.
Voormijn scriptie ben ik een kamp aan het opzetten; het ‘Prisiri Fit Camp’.
Het is bestemd voor kinderen tussen de 9 en 13 jaar met obesitas (overtreffende trap van overgewicht) en zal van zaterdag 28 augustus tot vrijdag 3 september 2010 plaatsvinden. Wat we willen doen is ze een andere leefstijl proberen aan te meten, het veranderen van hun gedrag dus. Dat zal moeilijk worden, zeker in de tijdbestek van één week. Maar omdat ze in de groei zijn en op een nog beïnvloedbare leeftijd, kan er veel bereikt worden. Daarbij is het leren kennen van ‘lotgenoten’, vrienden maken en een beter zelfbeeld krijgen (want ja ook dikke kinderen kun heel veel!!), minstens zo belangrijk.
Tijdens de week laten we ze kennis maken met allerlei sporten en beweegvormen die in Suriname te doen zijn. Als extra stimulans hebben we van sommige sporten medewerking van grote namen, zoals Letitia Vriesde voor atletiek (bekende 1500 m loopster). Daarnaast wordt er door de hele week onderleiding van de dietiste Wandy gekookt voor de kinderen, maar laten we ze zelf ook koken tijdens de workshops.
Naast dat we de kinderen regelmaat, zelfvertrouwen, plezier in beweging en gezond eten aan gaan leren, betrekken we de ouders er actief bij. Hun moeten na het kamp, samen met de kinderen, de nieuwe leefstijl vast weten te houden. Zij zijn het voorbeeld. Door middel van workshops wordt duidelijk gemaakt én ervaren wat de invloed van bewegen en eten is.
Een groot deel van kinderen met overgewicht ontwikkelen bijvoorbeeld diabetes (suikerziekte), ook vanwege grote erfelijke aanleg. Dat kan nu nog (als het gaat om diabetes type II) voorkomen worden door het veranderen van de leefstijl.
Om het kamp voor iedereen toegankelijk te maken vragen we 150 SRD voor de gehele week inclusief alles. Dit komt neer op ongeveer 35 – 40 euro per kind. Wat voor veel surinamers veel geld is. Het kamp wordt dan ook volledig op vrijwilligers gedraagt en bij veel activiteiten worden (deels) gesponsord. Omdat er daarnaast nog vele kosten zijn, zou ik willen vragen of jullie mij met dit project willen steunen.
Het hoeft niet om grote bedragen te gaan, alle kleine beetjes helpen. Een bedrag rond de 5 euro is al fantastisch, dat is namelijk hier al 20 SRD. Mijn rekening nummer is: 332502244 tav I.M. Pastoor. Natuurlijk beloof ik dat dat naar de kinderen gaat en niet het Ilse Fond, haha!
Als tegenprestatie fiets ik morgen iig de Braunsberg op, zal een mooi verhaal schrijven met foto’s over de week en de kinderen een hele leuk week geven!
Liefs Ilse

• 14 Augustus 2010 - 00:59

Ilse Pastoor:

Ghehe Brownsberg, sorry

• 14 Augustus 2010 - 18:12

Lidia:

Dag Ilse, wij zullen je sponseren hoor, ik maak het dit weekend over. Succes met de voorbereidingen.Tielse groetjes van onsXXX

• 16 Augustus 2010 - 05:29

Han En Ingrid:

Hoi lse
    we zijn heel benieuwd hoe het klimmen is gegaan. Vandaag gaan wij ook wat geld overmaken voor de kids. Heel veel succes liefs vanaf Texel.xxx

• 16 Augustus 2010 - 17:51

Nel & Ton:

Ilse, je vader en moeder hebben ons hierover vertelt. Veel succes met dit bijzondere en we hopen dat je voldoende bijdrage krijgt om dit initiatief te doen slagen.

• 17 Augustus 2010 - 14:44

Tilly En Theo:

Hoi Ilse,

Heel veel succes maar pas op als je moeder er is. Stel je voor dat ze aan het bakken gaat, dan vliegen de kilo's eraan.
    groetjes.

• 18 Augustus 2010 - 18:02

De Tjepkema,s:

Hoi Ilse, We hebben even de tijd genomen om je reisverslagen bij te lezen.Wat een belevenissen allemaal, en wat gaat de tijd toch snel.
    We sponseren mee hoor.En heel veel succes met alles. Groeten van ons allen.