Anderhalve week:) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ilse Pastoor - WaarBenJij.nu Anderhalve week:) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ilse Pastoor - WaarBenJij.nu

Anderhalve week:)

Door: ilsepastoor

Blijf op de hoogte en volg Ilse

15 November 2011 | Suriname, Paramaribo

Nog even een verhaaltje voor het slapen gaan; speciaal voor de mensen die hopelijk al lang in dromenland zijn. Bizar maar waar: de tijd vliegt, ook al lopen we momenteel toch echt vier uur achter op jullie ‘Kaaskoppen’ (ja dat zegt de Bakra ‘kaaskop’ herzelf haha;)).
Vorige week was het Diabetisweek in Suriname waar ik natuurlijk meteen mijn bijdrage heb gedaan. Twee ochtenden mensen door middel van een supersonische weegschaal uitgelegd wat hun BMI/ vet%/ spier% en visceraal vet was en of dit binnen de normaal waarde viel. De verbazing was toch weer aanwezig, zelf een persoon met een visceraal vet% (vet rond de organen) van 22 % waar een gezond persoon tussen de 0 – 9 % moet zitten en het liefst rond de 5 % of lager. Maar gelukkig kwamen er ook mensen langs waar ik op het gebied van de bovenstaande metingen een dikke duim kon geven. Ook heb ik vorige week mijn eerste patiënten gezien en is het sporten in de hitte weer begonnen. Weer even inkomen hoe het hier zit met het verzekeringsstelsel. Er is natuurlijk ook weer het een en ander veranderd. Het is zelfs zo dat je bij een aantal verzekeringen om de twee behandelingen terug moet naar de huisarts om een garantiebrief te halen. (= lees dat je dus elke keer heen moet en daar minimaal een half uur moet wachten) Op dit moment voor mij nogal een bijzonder systeem (A), verklaard wel het hoge aantal huisartsen in Suriname. Waar ik wel tegenaan loop is mijn enorme deuk voor het onthouden van namen, laat staan als het voor mij vreemde namen zijn. Het is net of ik afentoe bij de logopedist wordt getraind door de locals, haha. Sorry,zou u dat nog een keer willen herhalen? Hoe schrijft u dat (bloos bloos). En hoe spreekt u dat uit? Chinees/Creools/ Hindoestaanse namen en een beetje Javaans erbij, zorgen er voor dat Ilse haar vangen genoeg kleur krijgen. Ben ik blij dat de zorgpasjes zijn gedrukt ipv dat ik ook nog eens een handschrift moet ontcijferen!
Afgelopen zaterdag naar de Diabetismarkt geweest waar een deel van de kinderen van het Prisiri Fit Camp ook waren. Leuk om ze te weer te zien! De Flash-mob die zij tijdens het PFC II hebben uitgevoerd hebben we daar nogmaals gedaan. Leuke opkomst was er om daarna nog 2 uur te dansen! De zondag zijn we naar het kinderenfeestje van Sietse (het zoontje van Bastiaan (baas)) geweest. Marije en ik hebben geholpen bij een 6-tal spellen met 25 op hol geslagen Surinaamse kinderen rond de 8 jaar! Phoeh! Respect voor de leraressen hier!! Gelukkig was het erg geslaagd en gingen ze met een grote grijns weg, nadat ze ons uitvoerig hadden bedankt. ‘Dank u wel mevrouw’, hihihi!
Deze week hard aan het werk. Mijn agenda leek gatenkaas en leeg, nu moet ik zoeken naar plek. De dagen van 8-9 uur zijn weer begonnen. Zeker met het sportles geven tussendoor pittig en natuurlijk alleen maar nieuwe patiënten. Ben ook bij het Zorghotel geweest, een vrij nieuw project, heel mooi langs de Suriname rivier!! Daar ga ik ook een aantal uurtjes mensen verzorgen die in het zorghotel fysiotherapie nodig hebben. Vanaf volgende week de uren wat beter afstemmen zodat ik niet binnen 3 weken al toe ben aan vakantie haha!
Conclusie: Het gaat hier super! Lekker weertje! Mooi huisje! Marije haar baan is helemaal top en die van mij ook;)! Niet te vergeten: Ilse is nu echt moe en gaat lekker naar bed:)!

  • 16 November 2011 - 16:45

    Marijke & Lianne:

    Wat super zoals het gaat. we hebben je foto''s gekeken en jullie huis ziet er ook zo toppie uit. Goed uit te houden dus. Speciaal voor jou mijn oude skype account weer uit de motteballen gehaald. Hebben we allen je skypenaam nodig. Liefs van ons alletwee. X

  • 16 November 2011 - 19:55

    Heike:

    klinkt weer helemaal top :)

  • 18 November 2011 - 17:51

    Ingrid:

    Hoi meissie,
    Wat lekker dat jullie het alletwee zo naar je zin hebben. en mooi huis. Is nu wel leuk dat we er ook zelf geweest zijn. Ziet er herkenbaar uit dat zwembad!! Mail je morgen even. Poot van de katjes xxxx

  • 20 November 2011 - 13:36

    Laura :

    Poppetje klinkt goed allemaal! Als je onze namen maar niet vergeet komt het helemaal goed!
    Bigi Brasa

  • 21 November 2011 - 17:48

    Greta:

    ik ben blij dat ik van jou wat foto's zie en je verhaal kan lezen. ik kom je hier regelmatig bezoeken. Veel plezier en werk su. (en dikke tuut)

  • 23 November 2011 - 21:30

    Marina:

    jeetje meis wat ben je druk maar wel op je plek. vroeg aan marian hoe het met je ging en gaf me deze link. leuk je verslag te lezen en de foto's te zien je kan afkoelen in zwembad. bofkont haha. wij zitten al dagen in de mist en dan is texel heel klein.
    denk dat ik zelf maar langs moet komen om te zien of het zo goed gaat haha. ik blijf je volgen op je site en wens je al het beste en veel geluk. lieve groetjes van marina en ik denk ook wel van de rest van de woendagmiddag club. dikke knuffel van me.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Ilse

Nu nog wonend in het Groningen, maar binnenkort het Surinaamse leven verkennen. Ik ga daar stage lopen en daarbij mijn scriptie schrijven over kinderen met obesitas. Ik hou van sporten, mooie natuur, gezelligheid en uitdagingen.

Actief sinds 27 Maart 2010
Verslag gelezen: 329
Totaal aantal bezoekers 58018

Voorgaande reizen:

29 December 2017 - 15 Maart 2018

Singapore 29 dec - 1 jan 2018

17 April 2013 - 31 Mei 2014

Zwitserland

06 November 2011 - 06 November 2012

Suriname part II

16 April 2010 - 27 September 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: