Eerste maand zit erop:) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ilse Pastoor - WaarBenJij.nu Eerste maand zit erop:) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ilse Pastoor - WaarBenJij.nu

Eerste maand zit erop:)

Door: ilsepastoor

Blijf op de hoogte en volg Ilse

06 December 2011 | Suriname, Paramaribo

De december maand is aangebroken, sterker nog alle pieterbazen zijn alweer uit het koude Nederland vertrokken. Wat ik mij heel goed kan voorstellen, want het is niet verkeerd om elke dag een hempje en een korte broek uit de kledingkast te trekken.
De eerste drie weken werk zitten erop en mijn draai heb ik weer gevonden. De eerste forse regenbuien weer weten te ontwijken of totaal niet. Waardoor het aantal keer douche per dag + 1 werd. En lekker zo’n koude douche, mmm. De afgelopen 4 dagen nog geen druppel uit de lucht gevallen dus langzamerhand krijgt ik de Juli sfeer te pakken met 33 graden boven nul. O ja het is december. Gisteren tot 21.00 uur gewerkt en pakjes avond hebben we overgeslagen. Wel een digitaal gedicht uit Nederland, dank u Sinterklaas! Het fenomeen blauwe pieten hebben ze hier, net mislukte smurfen haha. En ipv dat de kinderen enthousiast zijn, biggelde de tranen over de wangen van de Sinterklaas met bruine handen en de zwarte pieten met blauwe gezichten. Voor de rest wordt er weinig gedaan aan 5 december, het is meer een soort kinderdag. De kerstsfeer begint wel steeds meer te komen. Drie grote winkels met kerstbomen en allerlei versierselen. Ook het verzuim om op de afspraak te komen neemt exponentieel toe, waardoor mijn dagen ietsjes gebroken zijn. Maar tussendoor even een duik in ons zwembad, is niet verkeerd hoor!!
Genoeg over het weer gebrabbeld, wat hebben we allemaal weer voor spannends gedaan??!! Vorige week zondag zijn we met het Tosca-chickies-eenmalig??- sport-team een uur gaan sporten bij BoeroeSwing op zondag. Toch wel erg leuk les geven aan je huisgenootjes, die na een half uur al bijna puffend met donker rood aangelopen hoofden en een glimlach van de fiets vielen. Deze spontane actie was een soort van compensatie van het weekend luieren en de kroeg in met zijn allen. Wat niet veel veranderd is tov vorig jaar. Aan aandacht hebben blanke vrouwen hier absoluut geen gebrek. De muziek van vorig jaar komt ook nog geregeld voorbij en gelukkig zijn de Surinaamse vrouwen hun soepele heupen niet verloren, wat och wat kunnen die mannen en vrouwen mooi dansen.
Afgelopen weekend hebben we een actief weekend gehad, wat begon met huishoudelijke inkopen doen in de stad en terrasje pakken. Zweet op de rug, al moet ik bekennen dat dat door de zon kwam. Zaterdag samen met Marije en Marjolein een lange fietstocht gemaakt via ‘het bootje bij de brug’ naar Meerzorg Commeweine naar Nieuw Amsterdam. Onderweg een lekker schaafijsje en roofvogels spotten. Commeweine gebied is van oudsher plantages, dus een stuk groener dan de stad zelf. Bij nieuw Amsterdam splits de Suriname rivier zich en is een fort gelegen. Na heerlijk daar hebben rond gewandeld, bami met kip en kouseband te hebben gegeten bij Leonsberg het pontje weer opgestapt. Onze charmes in de strijd gegooid en onderhandeld over een dolfijnentocht voor de dag erna. Gewoonlijk een trip die 25 euro p.p kost, nu 250 SRD voor 9 personen (=+/-7 euro p.p). Niet gek gedaan voor drie bankra’s. Savonds heerlijk uit eten geweest bij Jims en daarna nog het nachtleven verkend. Zondag hebben we onze roes heerlijk uitgeslapen toen de taxi ons richting Leonsberg bracht om daar met 9 man sterk de dolfijnentocht te doen. We hebben ongelofelijke mazzel gehad dat we een school met jonge dolfijnen tegen kwamen. Heerlijk 2 uur op het water dobberen en gezellig met alle huisgenootjes en aanhang. Al met al ik vermaak mij hier prima! Moet helaas ook weer aan het werk, dus brei er snel een eind aan.
O ja, de post komt redelijk binnen hier. Dus stel je wil ons een kaartje sturen, dat kan naar het volgende adres:
Toscastraat 34 Ma Retraite III Paramaribo Noord Suriname

• 07 December 2011 - 07:34

Marjolein:

Liefje!
    Wat heerlijk om je verhalen weer te lezen en alle foto's weer te zien! Maar snel weer een keer skypen. We moeten je/jullie ook nog 'even' bijpraten over Oostenrijk!
    liefs

• 07 December 2011 - 07:54

Laura:

Poppetje!! Wat ben ik jaloers!!! Het is hier nu 9 uur 's ochtends en nog steeds donker, nat en koud :-s. Maar goed om te lezen dat je het naar je zin hebt! Spreek je snel. Bigie Brassa

• 09 December 2011 - 15:04

MIrjam En Gerard:

Hartstikke leuk om al je verhalen weer te lezen. Super dat jullie dolfijnen tegen kwamen. Hier is het echt december, korte dagen en de herfst is nu echt aangebroken (wind en regen).
    Marit heeft twee weken geleden op zondag haar verjaardag voor de familie gevierd; eten en zo ingeslagen. Al met al is iedereen 1 1/2 uur gebleven, want de boot zou vanaf 18.00 uur niet meer varen. Iedereen maar eten mee gegeven in plastic tasjes (een soort afhaal chinees). Ach, weer eens iets anders, al die jaren dat we op Texel wonen had ik dit nog niet mee gemaakt. Ilse, fijn dat je draai gevonden heb en tot mails,

groetjes vanaf een winderige Hoefslag