Hallowa! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ilse Pastoor - WaarBenJij.nu Hallowa! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ilse Pastoor - WaarBenJij.nu

Hallowa!

Door: ilsepastoor

Blijf op de hoogte en volg Ilse

29 Januari 2012 | Suriname, Paramaribo

Het is al weer meer dan een maand geleden dat ik wat geschreven heb, dus zal snel beginnen! Moet schandalig nog even terug naar het jaar 2011 om mijn verhaal te beginnen. Na het avontuur in Washabo heb ik voor een grote deel van mijn vakantie in het vakantiehuisje bij Bastiaan doorgebracht. Heerlijk om even buiten de stad te zijn, nog dichter bij de natuur. Mijn dagen gevuld met dode bladeren van de bananenbomen hakken, gezellig met de kinderen voetballen en spelen, hardlopen en eten koken en opeten;).
Wat een kick geeft het om met een kapmes onder die grote bananenbomen te staan. Laarzen aan, pet op en heel modieus een korte broek. Factor tig op het gezicht en schouders en snijden maar. Snijden, want hakken lukt niet bij die oersterkte bladeren. Heerlijk, wat een rust en gewoon gaaf om tussen de manja en bananenbomen te lopen.
Het hardlopen had ik daar ook weer een beetje opgepakt. Smorgens vroeg welteverstaan, want anders is het niet meer te houden hier. Samen met Willemijn over de Wijdenboschbrug gerent. Zo’n mooi uitzicht!! Dit ook ter voorbereiding op Bigi Broki Waka, een loop over de brug heen. In totaal hebben 5000 mensen meegedaan aan de loop (wandelen). Samen met Bastiaan en Willemijn heb ik de hardloop van 5 km gedaan. Voor het eerst in mijn leven een 5 km georganiseerd gerent in 27.17 seconde. Best netjes met deze hitte en die enorme brug! Willemijn was iets sneller en aan Bas moesten we toch ons meerdere herkennen. Bleek later dan Willemijn en ik nog 2 en 3 van de vrouwen 20 + waren, grappig;) Geen medailles oid hoor :P
Even sprongetje terug naar oud en nieuw, die we gezellig met het huis hebben gevierd. Lara had een Chinese ballon uit Nederland gekregen, waar we voor alle vrienden en kennissen een wens hadden opgeschreven. Om 00.00 uur Nederlandse tijd (20.00 uur Suri tijd) hebben we hem opgelaten. Vloog natuurlijk tegen een palmboom aan, beetje paniek, maar gelukkig vloog hij daarna mooi de lucht in. Overdag zijn we trouwens nog even de binnenstad in geweest. Een hele happening oudjaarsdag. Ze gaan pagada’s afsteken (enorm veel rotjes aan elkaar geknoopt). Het resultaat: een winkelstraat vol met enorme rotjes, heel veel mensen en een kabaal waar je bang van wordt.
In januari is het werk weer begonnen, met wat veranderingen. Eshter is met zwangerschapverlof gegaan en is volgende week uitgerekend, spannend! We hebben er ook een nieuwe collega bij, Sven (31), lokaal afgestudeerd en die is lekker aan het werk. Bastiaan gaat wat minder in de Lisztstraat werken en een dagje meer op Meerzorg. De nieuwe stagieres zijn ook net aangekomen (Vitisha en Maaike) en hebben hun eerste twee dagen al weer gehad. Drukte maar wel erg leuk, ze hebben er zin in! Volgende week staat een uitje met het personeel en patiënten op de planning (verlate Nieuwjaarsduik) buiten de stad. Ook is het project Waka Bun (Loop Goed) begonnen, kunnen mensen 3 x per week onder begeleiding een uur lang lopen in de buurt van de dierentuin. Dit alles om mensen weer aan het bewegen te brengen. Afgelopen week heeft het alleen maar geregend, dus kwamen Bastiaan, Saskia, Vitisha en Maaike terug als verzopen katjes. Swimming Bun, grapte Bas al.
Gisteren nog een avontuur gehad, de kapper. Toch wel even raar, omdat ze hier de Nederlandse lokken niet zo goed kennen. Laat staan die rare schapenkrullen van mij. Het eerste wat ze zei, het is toch permanent? Eh.. Nee.. haha.. Daarbij vond ze het wel raar dat ik mijn krullen prima vond, elke Surinamerse stijlt namelijk het liefst haar haar. Er zit dus een nieuw model in, net als vaker is het een stuk korter. Langer knippen lukt ze ook in Suriname niet. Het krult wel weer en over een weekje ben ik wel weer gewend;). Marije haar haar is een stuk steiler en is prima gelukt:).
Het studenthuis is inmiddels helemaal volgelopen. Het gezelligheidsniveau is weer tot recordhoogte gestegen. Helft is op trip geweest van het weekend en de rest heeft Paramaribo verkent, lekker naar de bios geweest en lekker zitten kletsen. Gezelligheid!! Zo lekker uiteten om de week goed te eindigen.
Ik ben vast de helft al weer vergeten van de afgelopen maand, maar toch even een update. Hele dikke knuffel uit het lauwe (27 graden) en regenachtige Suriname. Vaders is helemaal blij met het vriezen in Nederland, dus wees iig blij voor hem dat hij binnenkort weer op het Ijsselmeer staat. Sla jullie door de kou heen! Liefs en tot de volgende keer!!

  • 07 Februari 2012 - 19:27

    Han:

    Hoi Ilse, ik kan je zeggen dat ik heel blij ben met het schaatsen. Vandaag met Sybe naar Fiesland geweest en een deel van het 11 stedenparcours gereden. Wat een feest. Morgen weer maar dan gaan we met met 5 man. Het is als of je door een sprookje aan het schaatsenrijden bent, en soms door een kleine hel (-: Liefs Han

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Ilse

Nu nog wonend in het Groningen, maar binnenkort het Surinaamse leven verkennen. Ik ga daar stage lopen en daarbij mijn scriptie schrijven over kinderen met obesitas. Ik hou van sporten, mooie natuur, gezelligheid en uitdagingen.

Actief sinds 27 Maart 2010
Verslag gelezen: 724
Totaal aantal bezoekers 57985

Voorgaande reizen:

29 December 2017 - 15 Maart 2018

Singapore 29 dec - 1 jan 2018

17 April 2013 - 31 Mei 2014

Zwitserland

06 November 2011 - 06 November 2012

Suriname part II

16 April 2010 - 27 September 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: